Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 3 mikrofoner

Standard 3 mikrofoner

Tjenare!

Jag såg precis i musikvideon till En Himmelsk Drog att Jocke sjunger i tre mikrofoner som är tejpade.
    Varför gör han det? Är det tre olika effekter på mikrofonerna eller något?

Sjunger han ofta i tre mikrofoner? Har inte kollat runt så mycket så har inte sett om det förekommer i någon mer musikvideo.

PEACE
    Kan man gråta som en karl?

Erfaren medlem Astronaut:s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

Var det inte väldigt inne ett tag att ha så många mikrofoner som möjligt hoptejpade på det viset?
    I know someday you'll have a beautiful life
    I know you'll be a star in somebody else's sky
    But why, why, why can't it be, can't it be mine?

Standard

Nu vet jag inte om det här är av exakt samma syfte som för Kent, men jag har sett liveklipp där Damien Rice har en vanlig mikrofon och en lite smalare bredvid, då skiftade han mellan dem därför att den smalare lade dist på hans röst. Det känns som en logisk anledning, och kombinerar man och sjunger i två eller flera samtidigt får man väl både den distade effekten och (t.ex) det reverb som finns på standardmicen.
    som flugorna på socker betyder ingenting

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Nu vet jag inte om det här är av exakt samma syfte som för Kent, men jag har sett liveklipp där Damien Rice har en vanlig mikrofon och en lite smalare bredvid, då skiftade han mellan dem därför att den smalare lade dist på hans röst. Det känns som en logisk anledning, och kombinerar man och sjunger i två eller flera samtidigt får man väl både den distade effekten och (t.ex) det reverb som finns på standardmicen.
    Under Kalas -02, ishallsturnén -02 samt Stadion och Moss (och antagligen den nordiska warm up-turnén innan kalas under våren -02 och den finska spelningen veckan efter stadion) hade Jocke två mickar under Pärlor med effekt på den ena (i ett isskallt Ikea-land, vi ser tunneln vid ljusets slut osv, de textraderna). Minns speciellt nån spelning när Jocke råkade tappa den ena i golvet efter låten och det small utav bara helvete
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Standard

Vilken skiva var det som det sjöngs med saker i munnen på?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Vilken skiva var det som det sjöngs med saker i munnen på?
    Isola, folk skämtade om att Jocke sjöng varenda låt med en Vicks Blå i munnen för att få till den där släpiga Joe Strummer-rösten. Sen när Hagnesta Hill var den helt kontrasterande med sin välartikulerade sång, tydligaste exemplet MNS, "jag har rrrrrrrrrrrrrrrest tillbaks i tiden blivit ung"
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Försökte snabbt söka efter klippet på youtube när Peter Magnusson imiterar Jocke i Fredag hela veckan och sjunger med munnen full av pappersbitar eller sockerbitar och förklarar att om han tar ut dem så låter han skitmesig och löjlig men hittade inte det. Nån kanske minns det, det här var runt 2005-2006 för Peter låtsades sjunga Max 500 också (uppträdde med en massa pappfigurer som skulle föreställa resten av bandet) och så typ mumlade han fram sången med en massa grejor i munnen. Vet inte om TV4 har det sparat och upplagt nånstans kanske men det var ganska kul
    robert smith

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •