Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 33

Ämne: Kent/Thåström Göteborg

Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Det där med att ha en genomtänkt ordning på låtarna kan kanske vara något som går att förbättras rent generellt inom musikbranschen, t.ex. låtordning på samlingsskivor, konserter och dylikt, men frågan är hur mycket musikerna funderar på det. Deras uppgift är väl i första hand att leverera bra musik med schysst känsla; låtordningen känns förmodligen som en mindre viktig detalj för dem ...

Samtidigt skulle vi kunna diskutera i oändlighet vad som helt objektivt är den optimala låtordningen. Du som ändå verkar ha en åsikt får gärna komma med exempel så får vi se om vi andra håller med dig om din objektiva sanning ...

Nja, jag vill inte påstå att jag har svaret på den optimala låtlistan men i Kents fall handlar det kanske mer om att synka låtarna bättre live. Stenbrott (rasslig gitarr, äldre låt) Max 500 (elektronisk nyare låt) Blåjeans (älder, popig) osv osv. Lugn, snabb, tung, glattig......Så har det alltid varit men de verkar alltid komma undan med det. Kents material är grymt och jag har svårt att bestämma vilken era eller skiva som är bäst, kanske för att det inte finns någon som är bäst (beror på dagsformen). Där emot så kommer jag i olika sinnesstämningar beroende på vilken skiva jag lyssnar och det till följd av olika nostalgiska aspekter eller kanske bara för att de låter olika helt enkelt. De flesta andra artister tar vara på detta på så sätt att de lägger upp låtlistor där man tillåts sjunka in i en speciell stämningen under flera låter på rad alt. att låtar från olika tidsåldrar mixas om med nytt sound så att stämningen behålls under konserten. Men icke Kent. Nä, de flaxar hej villt mellan de olika stämningarna som de olika tidsepokerna symboliserar. Just när man kommer in i ett yeees, detta är skönt, kör på nu så PANG, nytt kast, ny era, nytt tempo, nytt sound. En grupp som är mästar på att göra det bättre är Depeche (nämns inte allt för sällan som Kents egna favoriter). Lyssna och lär...kanske?
    Senast redigerat av Belief den 2008-07-29 klockan 13:44.
    Belief

Medlem 400slags avatar
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Belief Visa inlägg
    Nja, jag vill inte påstå att jag har svaret på den optimala låtlistan men i Kents fall handlar det kanske mer om att synka låtarna bättre live. Stenbrott (rasslig gitarr, äldre låt) Max 500 (elektronisk nyare låt) Blåjeans (älder, popig) osv osv. Lugn, snabb, tung, glattig......Så har det alltid varit men de verkar alltid komma undan med det. Kents material är grymt och jag har svårt att bestämma vilken era eller skiva som är bäst, kanske för att det inte finns någon som är bäst (beror på dagsformen). Där emot så kommer jag i olika sinnesstämningar beroende på vilken skiva jag lyssnar och det till följd av olika nostalgiska aspekter eller kanske bara för att de låter olika helt enkelt. De flesta andra artister tar vara på detta på så sätt att de lägger upp låtlistor där man tillåts sjunka in i en speciell stämningen under flera låter på rad alt. att låtar från olika tidsåldrar mixas om med nytt sound så att stämningen behålls under konserten. Men icke Kent. Nä, de flaxar hej villt mellan de olika stämningarna som de olika tidsepokerna symboliserar. Just när man kommer in i ett yeees, detta är skönt, kör på nu så PANG, nytt kast, ny era, nytt tempo, nytt sound. En grupp som är mästar på att göra det bättre är Depeche (nämns inte allt för sällan som Kents egna favoriter). Lyssna och lär...kanske?
    Fast så som jag uppfattar att du vill ha det, så tycker jag att höstturnèn var. Vilket väl är mer naturligt att det blir också efter ett skivsläpp då många låtar från samma platta spelas. Jag tyckte att de övriga låtarna som spelades på den turnèn passade in jättebra. Fullt ös...
    Visst har det blandats mer från olika "tidsepoker" nu i sommar, men så måste det ju på nåt sätt bli när man har gjort flera skivor under många år. För mig personligen spelar inte det någon roll. För mig har också varje låt sin (min) "upplevelse" och de behöver inte alltid hänga ihop med låten innan/efter på konsert. Jag gillar att hoppa mellan känslorna . En smaksak helt enkelt. Vi har ju alla olika smak om vilka låtar som passar efter varann. Jag tycker det är intressant att se på en konsert vad Kent själva gillar för ordning : För det är ju trots allt de och bara de som bestämmer den utifrån deras smak.
    Men jag är glad att jag fick uppleva höst och vårturnèn för de var jäkligt bra sammansatta. Även om den här sommaren har varit toppen också.

Tack J.Berg för att du lärt mig älska det svenska språket.

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Belief Visa inlägg
    Tänk på att det bara är för dig de olika tidsepokerna betyder det de gör.
    För någon annan, eller för oss, betyder de något helt annat.

Jag tycker själv inte att Depeche är bättre eller sämre än någon annan på det.
    De har gjort turnéer där låtlistorna har varit uppbyggda kring "sjok" av liknande låtar eller låtar från samma tid, men hur kul är det egentligen?
    Själv tycker jag verkligen om när skitgamla och helt nya sånger står rygg mot rygg.
    Det ger ett historiskt perspektiv, inte bara musikaliskt utan också känslomässigt.
    De flesta av oss lyssnar på favoritlåtar av favoritartister med 23% öra,
    litelite av hjärnan och resten det evigt blödande nostalgiska hjärtat.
    En låt är ju aldrig bättre än det man upplevde med den som soundtrack när den var ny (eller man hörde den första gången) så att säga.

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg

De har gjort turnéer där låtlistorna har varit uppbyggda kring "sjok" av liknande låtar eller låtar från samma tid, men hur kul är det egentligen?
    Själv tycker jag verkligen om när skitgamla och helt nya sånger står rygg mot rygg.
    Det ger ett historiskt perspektiv, inte bara musikaliskt utan också känslomässigt.
    En låt är ju aldrig bättre än det man upplevde med den som soundtrack när den var ny (eller man hörde den första gången) så att säga.
    det gör väääääldigt många.. .så ni får gärna fortsätta med det.

sjukt bra konsert förresten.
    meningslösa, menigslöösa

Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg

Så sant, så sant (förmodar jag). Jag har aldrig trott att låtlistorna tillkommer utan eftertanke eller av en slump. Visst är det så att det är kul att det varierar mellan äldre och nyare material och kanske det även är så att "sjok" av liknande låtar/sound är tråkigt (även om jag har svårt att minnas en depeche-konsert där de misslyckats med detta grepp). Och till skillnad från depeche och många andra är ju en av behållningarna efter en Kentspelning att det alltid dykt upp någon eller några oväntade låtar (det kan man ju inte skylla DM för nu för tiden). Jag vill ändå stå på mig och hävdar att Sveriges bästa grupp genom tiderna (Kent då) skulle kunna göra livelåtlistorna mer följdsamma. Men vad vet jag, jag har ju alltid varit grymt nöjd efter konserterna. Kanske jag bara försöker hitta en extra kick och anledning till att fortsätta gå på konserterna. Tänk inte för mycket på det här nu killar, jag kommer nog ändå;-)
    Belief

danbrynefall
    Guest

Standard

Låtlistan var i min mening inte helt perfekt det här giget, men det gjorde absolut ingenting. I den följd dom kom, och med den energi dom framfördes, så var allting helt helt helt perfekt. Att ha två så känslosamma låtar innan MIDVH var otroligt mäktigt. Den låten är en sån jävla kakofoni (recensent-skitnödigt uttryck jag vet) av eufori och urladdning att den, speciellt med två såna låtar före, nog kan golva vem som helst. Och sen var det ju Celsius... Celsius, punkt.

Så... ja, jag håller nog med GP. Men då har jag 6 istället för 30+ gig att jämföra mellan.

Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av danbrynefall Visa inlägg
    Låtlistan var i min mening inte helt perfekt det här giget, men det gjorde absolut ingenting. I den följd dom kom, och med den energi dom framfördes, så var allting helt helt helt perfekt. Att ha två så känslosamma låtar innan MIDVH var otroligt mäktigt. Den låten är en sån jävla kakofoni (recensent-skitnödigt uttryck jag vet) av eufori och urladdning att den, speciellt med två såna låtar före, nog kan golva vem som helst. Och sen var det ju Celsius... Celsius, punkt.

Så... ja, jag håller nog med GP. Men då har jag 6 istället för 30+ gig att jämföra mellan.

Bra svar. Kents energi räddar vilken låtlista som helst en sommarkväll som den för en vecka sedan. Och visst Celsius....och stenbrott, ummmmmm
    Belief

Medlem -Slandras avatar
    Reg.datum
    Jul 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Spökliktvit Visa inlägg
    1. Den druckne matrosens sång
    2. Ungefär så här
    3. Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce
    4. Honungsgatan
    5. Märk hur vår skugga
    6. Sönder boulevard
    7. The haters
    8. Ingen neråtsång
    9. Jag är en idiot
    10. Fanfanfan
    11. Die Mauer
    12. Flicka med guld
    13. Brev från 10:e våningen
    14. Du ska va president

Hade Thåström samma låtlista i STHLM eller? Är det nån som vet?
    ''Nu har man varit kung i en och en halv timme sen ska man gå förbi
    kinarestauranten och sen så e man hemma.
    Känns sådär.'' //Harri

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003

Question

Jag har wikipediat mej igenom Thåströms diskografi men kan inte hitta Den druckne matrosens sång , någon som vet om den alls finns inspelad?

Medlem -Järnspöket-s avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av krypto Visa inlägg
    Jag har wikipediat mej igenom Thåströms diskografi men kan inte hitta Den druckne matrosens sång , någon som vet om den alls finns inspelad?
    thåström har inte släppt någon skiva med den låten på.
    "Ge mig en vinterdrog"

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003

Red face

Citat Ursprungligen postat av -Järnspöket- Visa inlägg
    thåström har inte släppt någon skiva med den låten på.
    Ok.., men brukar han köra den live? Publikens jubel kom ju ofta väldigt synkroniserat... Bra låt iallafall.

Standard

Jag vill tacka Kent för den bästa kvällen i mitt liv. Detta var min första konsert med Kent (jag har varit ett 'Kentfan' sen i mars i år ungefär), och jag kan inte föreställa mig hur det kunde varit bättre än så här. Dessutom fyllde jag sexton samma dag.

Höjdpunkter: 'Stenbrott', 'Ingenting', 'Den Döda Vinkeln', 'Generation Ex', 'Mannen I Den Vita Hatten'

När 'Vi Kan Väl Vänta Tills Imorgon' var över, så skrek jag vid ett tillfälle efter 'Den Döda Vinkeln'. Kent spelade då i och för sig 'Avtryck', men efter det så säger Jocke något i stil med "Det var någon som skrek rätt låt här", och börjar spela på just 'Den Döda Vinkeln'. Det behöver förstås inte ha varit mig han syftade på, men det kändes rätt härligt.
    Och så det enda dåliga med kvällen: När Thåström fortfarande spelade var det en full kärring som trängde sig fram i publiken och skrek efter 'The Haters' i flera minuter. Inte kul.

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av -Slandra Visa inlägg
    Hade Thåström samma låtlista i STHLM eller? Är det nån som vet?
    Minns inte exakt, men dessa är jag rätt säker på i alla fall:

5. Märk hur vår skugga
    8. Ingen neråtsång
    10. Fanfanfan
    11. Die Mauer
    14. Du ska va president

Medlem Pacemakers avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Jag tycker att det var så enormt mycket bättre i Göteborg den sommarkvällen än i Karlstad 1 mars, allt var så bra, thåström var lite seg men kent. jag blir nostalgisk när jag hör håll ditt huvud högt nu, tack kent
    Småbarn är onda'

kentan
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Matilda_kentfan Visa inlägg
    Detta skrev jag i en annan tråd, men jag måste skriva det igen

Alltså, jag måste bara säga en sak. När konfettin kom ner.. då trodde jag att jag skulle.. ja, jag vet inte vad. Jag var bara så himla lycklig. Efter det med Sami, handduken, 747 hatten och allting, så bara jag drömde mig bort när konfettin kom! Jag höll upp hatten mot himlen och det kändes som att jag bara svävade. Låter kanske jättekonstigt, men jag kände verkligen så. Var hög på glädje eller någonting!

Och jag blev så himla glad att de spelade massa gamla låtar! Det trodde jag verkligen inte. Men synd att de inte spelade "Beskyddaren", som är en av mina favoritlåtar. Men utan dina andetag, mannen i den vita hatten när Sami pekade på mig och min kompis och log och tittade in i mina ögon, 747 där Sami tittade på min hatt och log igen och tittade rakt in i mina ögon, höll jag på att dö. Jag är den lyckligaste människan på hela jordklotet.

Jag har typ ångest idag. Jag ville verkligen inte gå hem igår, satt kvar på golvet tills vakterna så åt oss att gå för de skulle städa upp. Jag har ångest, en fet jävla ångest. Jag klarar inte av att inte se kent mer på ett långt tag. Om dom ens kommer tillbaka till Göteborg? Tror ni att de kommer ge sig ut på turne igen efter denna? Jag hoppas verkligen det av hela mitt hjärta, för kent är mitt liv. De GÖR mitt liv. De gör min dag.

Kommer aldrig glömma denna konserten, ett minne för livet! Och Samis ögon har jag sparat långt in i mitt hjärta.

Nu börjar jag störtlipa, kan inte skriva mer.
    Jag håller helt med dig om känslan när konfettin kom ner! Den absolut bästa kentkonserten jag varit på.

Dessutom tror jag att vi träffades där, eftersom du snackar om Samis handduk som jag fångade och fick en bit av(!!!)

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •