Med tanke på att Jocke lyfte fram UDA som den odödliga låten vill jag lista de största låtarna i min bok. Förvisso är den totala låtskatten den stora grejen med Kent, men några pärlor förtjänar ändå att lyftas fram.
Topp 10 låtar som jag hört live.
1. Stoppa mig juni (lilla ego) - den låten jag håller mest kär från Kents första halva. En stegrande intensitet och instrumentering, en känsla som överträffar det mesta, nej det här är nog den klassikern som lyfter sig över mängden, som är större än Kent. Att få höra den live för första gången på sista konserten var perfekt.
2. Ensammast i Sverige - när den spelades på TTS-turnén hade jag inte riktigt fattat hur bra den är och publiken var inte heller riktigt med på noterna. Kanske för att detta är Kents största "late grower" och den enda låten på TTS som sticker ut något oerhört så här 10 år senare. Det är något med det bitterljuva suget.
3. M - en B-sida som Kent har spelat två gånger i min närvaro trots att den inte alls har blivit älskad av de stora massorna så som en viss annan B-sida. Det här är Kents sorgligaste, mest klumpihalsenframkallande låt. Inom kategorin berörande är den störst.
4. Beskyddaren - förtjänar en plats på den här listan tack vare den halvakustiska version som framfördes i Etuna 2008. Det var lite som Jocke själv sa, att det blivit för mycket ljud (eller dylikt) i studieversionen, men den här nedtonade versionen visade hur fantastisk låten egentligen är. Visst är den riktigt bra, både text- och musikaliskt även i albumversionen.
5. 747 - har alltid har tävlat med MIDVH om titeln Kents rätta avslutare och även om jag föredrar Mannen som avslutare har 747 på de senaste åren vuxit till en finare upplevelse. På de sista* konserterna var den bäst om jag bortser från "överraskningarna".
6. Mannen i den vita hatten - förtjänar egentligen att vara högre på den här listan, för vissa konserten har den varit så STOR. Redan första gången jag hörde den på skiva kände jag att det var en blivande klassiker.
7. Den andra sidan - med facit i hand gjorde den bästa låten på Kents sista fem album resan till Kentfest i Gbg värd. Min första och enda gång, Den andra sidan, på den andra sidan av Sverige.
8. December - som B-sida har den egentligen aldrig tillhört mina absoluta favoriter men så fin och passande som den var på sista spelningen kan den inte utelämnas här.
9. Sjukhus - en mastodont till låt som Kent lite mot all förmodan lyfte fram och spelade så sent som 2012. Då var denna favorit bland det bästa att få höra ännu en gång.
10. Den döda vinkeln - en singel som nog fler än jag blev glad att få höra när den emellanåt gjorde live comeback. Den hör till det absolut finaste, skönaste och mest balanserade som framförts till en finfin text på svenska.
Topp 10 andra låtar som jag möjligen men inte nödvändigtvis hört live.
1. Klåparen - känslan är så stark med intensitetsökningen i slutet som ringen över å:et. Det är den här sortens låtar som får en att älska Kent.
2. Längesen vi sågs - det räcker med att höra introt i dokumentär del 1 för att inse hur exceptionellt bra denna bortglömda pärla är.
3. Ansgar & Evelyne - så hjärteskärande vacker, ännu ett skäl att Kära ned sig i K
4. Det finns inga ord - börjar kännas lite bortglömd i konkurrensen med alla andra albumavslutare, men fin som 17 är den, så även de gånger jag hört den live (bubblare på livelistan)
5. Dom som försvann - Kents starkaste barnkör som jag tyvärr aldrig hört live. Mäktigt det hade varit.
6. Alla mot alla - ett anonymt lillasyskon till "Sverige" fast med en skönhet som är svår för lilla Sverige att ta in
7. Mirage - Uppbyggnaden, rytmen, texten. Det finns mycket gott här.
8. Den sista sången - må hända inte den perfekta avslutaren live, men som sista sång på sista albumet är den perfekt vacker och sorgsen
9. Noll - den här är så "tät" med ett så starkt uttryck, nästan perfekt tidig Kent
10. 400 slag - om jag ska välja en rockarrökare står den här livefavoriten sig starkt (i konkurrens med VinterNoll2, Nihilisten och NDBPM som inte fick plats på dessa listor)